Afgelopen weekend hebben we besloten om toch maar naar Italië te gaan. Het gaat met Arie (onze oudste zoon) weer wat beter dus hoeven we wat dat betreft niet in de buurt te blijven. Maandag hebben we de tent ingepakt op de camping in Otterlo. Daarna zijn we naar huis gegaan om nog wat spullen op te halen die we in de ‘bergen’ nodig hebben. Zoals wat dikkere kleding, een dikker dekbed etc. We doen nog een laatste wasje en om een uur of 6 vertrekken we. We zetten koers naar Valnontey wat in de buurt van Aosta ligt.

Het is zo’n 1000 km rijden en we rijden op een doordeweekse nacht dus dat moet niet teveel problemen geven. Dat blijkt echter niet het geval te zijn. De volgende 3 dingen zitten tegen.

  1. Na zo’n 2 en 1/2 uur rijden besluiten we te gaan eten en ondertussen de auto te gaan opladen. We vinden precies op het moment dat er wegwerkzaamheden aan weg 61 plaatsvinden een laadpunt en restaurant een stukje van de snelweg af. Het punt ligt precies tussen 2 afslagen. We eten heerlijk Gyrös en Mousaka. Vol moet rijden we naar de volgende oprit. Echter deze blijkt afgesloten te zijn. Dus denken we slim te zijn en de oprit richting Nederland te nemen en dan bij de vorige afslag om te keren. Maar helaas blijkt ook die oprit dicht te zitten. Er is geen enkele alternatieve route aangegeven. Daarop besluiten we om dan maar de routeplanner op snelwegen mijden te zetten en richting Koblenz te gaan. Maar de vraag is natuurlijk waar we weg 61 wel op kunnen. We kiezen er dan voor om maar naar weg 1 te rijden met het plan via Saarbrücken en Straatsburg richting Zwitserland te gaan.
  2. Omdat weg 1 niet helemaal af is moet je bij Blankenheim een stukje over ‘gewone’ wegen rijden. Wanneer we bij de snelweg 60 komen, moeten we even wachten bij een rotonde omdat een paar brandweerwagens de snelweg op rijden. Zodra wij de weg oprijden merken we dan die brandweer mensen de snel weg gaan afzetten. Er blijkt een vrachtwachten omgeslagen te zijn en mogelijk zijn er gevaarlijke stoffen in het spel.
    Na een tijd gewacht te hebben worden we verzocht om te keren en via de oprit de snelweg weer af te gaan en binnendoor onze route te vervolgen tot de volgende oprit.
  3. Als we dan eindelijk op de snelweg zitten schieten we lekker op tot we bij Colmar komen (op de weg van Straatsburg naar Basel). Hier is de snelweg afgesloten en moeten we door Colmar zelf rijden. Echter de route is niet goed aangegeven en precies op het punt waar wij denken de weg weer op te kunnen blijkt dat niet te gaan. We besluiten dan maar zelf onze weg naar Mulhouse te zoeken. Vanaf dat punt gaat het prima.

Maar ondertussen tikt de tijd door. We rijden met de elektrische auto van Mirjam en Gerhard. Dat is een fantastische auto maar het betekent wel dat regelmatig moet opladen. Onderweg hebben we 4 keer opgeladen. Eén keer opladen kost 35 minuten. Soms moeten we de vouwwagen loskoppelen van de auto om bij het laadpunt te kunnen komen. Al met al kost dat dus ook best wat extra tijd. Maar we maken ons niet druk, we hebben per slot van rekening vakantie.

Uiteindelijke komen we om dinsdag om half 3 aan op de camping in Valnontey. We vinden een mooie plaats boven op de camping. Omdat geen enkele plaats recht is, kost het best wat moeite om de vouwwagen op te zetten.

Als we voor onze tent zitten en naar de bergen kijken vergeten we weer snel de lange reis.