We beginnen nog even met een foto van gisteren. ’s Avonds was het een bijzonder mooie lucht. Dat is goed te zien op de volgende foto. De voorgrond is niet zo mooi, maar het licht wel.

Vandaag staan we om 6 uur op want we willen een grote wanndeling gaan maken. Het is echt koud vanochtend. De ramen van de auto zijn bevroren en het is als we vertrekken niet meer dan zo’n 3 graden boven nul.

We gaan met de auto naar L’ Echalp wat zo’n 6 km verder het dal in ligt.

Het is mooi om te zien dat het licht zo vroeg een heel andere tint aan het landschap geeft dan later op de dag. Alleen daarom is het al de moeite van het vroege opstaan waard.

De route voor vandaag ziet er alsvolgt uit:

• Vertrek l’Echalp op 1700 meter hoogte
  • Lac Egorgéou
  • Lac Foréant
  • Col de Vieux op 2800 meter hoogte
  • Terugtocht naar l’Echalp
Als we zo’n half uurtje onderweg zijn stuiten we op een koppel gemzen, die vlak voor ons in het gras liggen. Jammer genoeg hebben we het fototoestel niet direct paraat, maar we kunnen toch nog de volgende foto maken,
Het is jammer dat deze gemzen anders reageren dan de vliegen. Die vluchten nooit weg als ze ons zien.
Het is een behoorlijke klim vandaag, maar wel met ontzettende mooie en afwisselende uitzichten. Het is een heldere dag maar er hangen ook wolken, wat tot een mooi gezicht leidt.
Ook het tweede meer is prachtig.

We zijn gestart met een lange broek en een jack aan. Halverwege de tocht hebbne we die uit gedaan, maar als we boven komen bij col de Vieux hebben we het jack weer hard nodig. Het is hier koud, winderig en er waaien allerlei wolkenflarden langs.

Je kunt op de col nog verder lopen richting “Pain du Sucre”, dan moet je het pad op de volgende foto volgen. We zien daar maar vanaf. Het zal vast wel mooi zijn, maar ook heel koud. Daarnaast hebben we onze grenzen duidelijk gesteld; 1100 meter stijgen en dalen is ruim voldoende voor een dag.

Het is de eerste keer deze vakantie dat we dezelfde weg terug lopen. Dat is helemaal geen straf. Het ziet er als je daalt weer heel anders uit dan toen we stegen. Soms vragen we ons af of we hier op de heenweg ook al langs gekomen zijn.

De meren blijven mooi. Vooral als er wat op de voorgrond staat, al is het maar een distel.

Om half 3 zijn we moe en voldaan terug bij het vertrekpunt l’Echalp. Het valt ons op dat we het stijgen sneller hebben gedaan dan wat aangegeven stond. Daar tegenover staat dat het dalen wat langzamer ging.

We gaan snel terug naar de camping en houden verder ons gemak de rest van de dag.