We worden vanochtend om kwart voor 5 wakker. We gaan direct het bed uit, want dit is de beste tijd om naar het meer te gaan. Om een uur of 5 gaat de zon op. Daar willen we bij zijn. Aan onze kant liggen wat bootjes en dat is een mooi gezicht met de opkomende zo’n. Een eindje verderop zijn vrouwen aan het wassen en halen vissers hun netten binnen.
Na het ontbijt ga ik kijken of we een boottocht op het meer kunnen boeken. De man die de boottochten doet wordt opgetrommeld. Hij komt even later. Wij willen een rondvaart bij zonsondergang. Dat ziet hij niet zitten. We besluiten dan maar tot morgenochtend te wachten. Om tegen 5 uur zal hij er zijn. We zitten net te overleggen wat we vandaag gaan doen ook d de man van de boottocht komt terug. Hij biedt aan om een wandeling door het dorp te maken onder zijn begeleiding. Dat heeft als voordeel dat we dingen zien die je normaal niet kunt zien. Tevens mag je dan overal foto’s van maken. Plus de gids geeft uitleg. Een unieke kans om het gewone leven in Malawi te zien. We gaan de wandeling maken, de prijs mogen we zelf bepalen.
Het wordt een mooie wandeling. De hoogtepunten zijn:
- Het stoken van rum.
- Pellen van maïs.
- Kinderen van het dorp. Ze lopen steeds achter ons aan.
- Het maken van stenen. De natte klei wordt in een vorm gedaan dan te drogen gelegd en daarna opgestapeld een met vuur wat binnen in de stapel wordt gemaakt gebakken.
- We ont moeten de familie van de gids. Hij is getrouwd en heeft een aantal kinderen, een oudere dochter en in ieder geval een klein zoontje. Hij woont met zijn familie op een erf. Hij laat ons zien dat zijn huis onderhoud nodig heeft. We mogen ook binnen in zijn huis kijken. Een hele kleine kamer met een bank en een TV.
- Vissers die netten maken.
- Aardappels bakken
- De maïs molen waar iedereen zijn maïs laat malen.
- De school die met hulp van de Nederlandse stichting Friends of Africa gebouwd is. We ontmoeten de leider van de school. In januari starten ze. Nu gaan de kinderen naar een school 8 km verderop. School is gratis maar kinderen moeten wel leermiddelen en een uniform betalen. De onderwijskrachten wonen bij de school.
We krijgen door de wandeling een mooi inkijkje in het dorpsleven. Als we afrekenen komt de aap uit de mouw. De vis vraagt of we er rekening mee willen houden dat hij geld nodig heeft om cement te kopen.