Vandaag is het de tweede dag in San Francisco. We willen de rondwandeling door China Town gaan maken. Die rondwandeling start op Union Square. Wij wandelen rustig naar Union Square en onderweg nuttigen we een ontbijt bij de Mac Donalds.

Aangekomen op Union Square zien we een kunst tentoonstelling. Het werk wat er ten toon gesteld wordt ziet er heel leuk uit.

We maken een praatje met de kunstenaar die zijn werk hier tentoonstelt. Als hij hoort dat we uit Nederland komen vraagt hij of we uit de buurt van Barneveld komen. Het blijkt dat hij is getrouwd met een vrouw die oorspronkelijk uit Barneveld komt. Ze is op haar 5e naar America verhuisd. Natuurlijk wil hij wel op de foto.

Wij maken de rondwandeling in China Town met een gids van Big Bus Tours, maar je kunt ook onderstaande tekens op de grond volgen.IMG_7946

Natuurlijk komen we langs de Gateway to China Town, een geschenk van de regering van Taiwan. Dat is zo’n 40 jaar terug geschonken.

De gids vertelt met veel verve over de geschiedenis van China Town. De eerste chinezen zijn hier in de 19e eeuw, rond 1850 gekomen. Ze waren aangetrokken door de goudkoorts en wilde hier een fortuin maken. Dat ging niet vanzelf en de meeste werden niet rijk van het goud. Het was in het begin moeilijk voor hen om een plekje te vinden waar ze zich konden vestigen. De plek waar nu Chna Town is, ligt op een heuvel en omdat mensen daar niet wilde wonen kregen de chinezen dit stukje toegewezen.

De chinezen hebben een grote bijdrage geleverd aan de bouw van de spoorlijnen in America. Ze waren sterk en werkte hard en ze konden overleven. Veel schotse en ierse arbeiders stierven. Dat kwam omdat zij het water zo dronken. De chinezen kookten het water om thee te zetten en daardoor hadden ze minder last van ziektes.

Er zijn nu nog honderden kleine zaakjes op een aantal vierkante mijlen. Hieronder zien we een copy-shop waar het een echte chaos is.

De chinezen hebben het niet altijd gemakkelijk gehad. Ze werden gediscrimineerd tot in de jaren 60 van de vorige eeuw. Dat is ook één van de redenen dat ze allemaal bij elkaar bleven wonen. Volgens de gids was er een hele slimme chinees die na de aardbeving van 1906 op het idee kwam om business te gaan doen en zich min of meer aan te passen aan de manier waarop Amerikanen denken. Ze bouwden gebouwen die er voor de Amerikanen ‘Chinees’ uitzagen.

Tot in de zestiger jaren was het niet gewoon dat chinezen gingen studeren aan Amerikaanse universiteiten.

De bekende ‘Fortune Cookies’ zijn in San Francisco bedacht.

Onderstaand gebouw is een bankgebouw, maar het is origineel gesticht als het post- en telefoon kantoor. De mensen die daar werken moesten zowel chinees als engels spreken en heel slim zijn omdat de chinezen geen telefoonnummers wilden onthouden maar gewoon naar bijvoorbeeld Dr. Wong vroegen. Het was aan de telefoniste om uit te zoeken welke Wong er bedoeld was.

Onze gids heeft ontzettend zijn best gedaan en vertelde allerlei dingen over de geschiedenis en de huidige manier van leven in China Town.

Na de wandeling zijn we naar Fishermans Wharf gegaan waar we wat rondgelopen hebben.IMG_7975

Hierna hebben we een fietstocht naar de Golden Gate Bridge gemaakt. Fietsen is vrij gewoon in San Francisco maar je moet wel goed opletten met toeristen die bijna nooit fietsen.

Het uitzicht vanaf de Golden Gate Bridge was goed omdat het vandaag heel zonnig en helder is. Het is heel bijzonder weer voor San Francisco. Geen mist maar zon!IMG_7990

Bij terugkomst maken we onze bustocht af en stappen uit bij de St Peter & Paul Cathedral waar we rustig op ons gemak rond kijken en genieten van de stilte.

Hierna gaan we terug naar ons hotel en ter afsluiting gaan we buitenshuis eten bij een Indiaas restaurant wat op zo’n 10 minuten lopen van het hotel ligt. Het eten was er bijzonder goed,

Bij terugkomst in het hotel kijken we nog even terug op de vakantie die nu bijna voorbij is. We doen dat onder het genot van een beker koffie meegenomen uit de Starbucks.